Pressemeddelelse

Dansk landbrugsekspertise skal reducere udledninger med 30% og øge indkomst med 30% for 10.000 bangladeshiske landmænd.

Modules.WebCore.Models.ViewModels.Layout.MultilineHeadingViewModel

Projektet har til formål at være en pioner inden for en grøn, bæredygtig og kommercielt levedygtig mejeriværdikæde i Bangladesh ved at implementere data-afprøvet mejeri-ekspertise fra Danmark.

Samarbejdspartnere inkluderer Arla Foods, PRAN Dairy, Solidaridad Network Asia, IDRN-Bangladesh Agricultural University, SEGES Innovation og det danske landbrugs- og fødevareråd.

[Dhaka]: Danida Green Business Partnership under det danske udenrigsministerium finansierer et innovativt mejeriprojekt i Bangladesh med titlen "Green Dairy Partnership in Bangladesh - creating a sustainable and productive dairy value chain model in Southwest Bangladesh." Kick-off begivenheden for det 3,4 millioner euro store projekt blev afholdt i Dhaka i sidste uge.

Projektet er et stort udviklingsskridt inden for en grøn, bæredygtig og kommercielt levedygtig mejerivirksomhed. Det sigter mod en reduktion på 30% i drivhusgasemissionerne og samtidig en stigning på 30% i indkomsten for 10.000 landmandshusholdninger med en potentiel skalering til 50.000. Derudover har dette 5-årige projekt ambitionen om at sikre, at 80% af de målrettede mælkebønder er kvinder. Derefter vil projektet optimere mælkeindsamling og -forarbejdning i det sydvestlige Bangladesh og introducere mere bæredygtigt producerede mejeriprodukter på markedet.

Ved at tilpasse dansk ekspertise inden for bæredygtigt mejerilandbrug fra Arla Foods og SEGES Innovation sigter projektmodellen mod at hjælpe PRAN Dairy's forretning og landmænd med at blive mere effektive. De vigtigste faktorer er Arlas "Big5" virkemidler: foderudnyttelse, foderbalance, dyrs robusthed, håndtering af gødning og effektiv anvendelse af jord.

Effekten af disse fem virkemidler dokumenteres i Arla Foods' omfattende data, indsamlet fra deres 8.000 ejere, hvilket skaber en af verdens største sæt eksternt verificerede data om mejerilandbrug. De fem virkemidler forventes at levere 25% af reduktionen af drivhusgasemissionerne i projektet. Yderligere 5% forventes at blive opnået gennem procesoptimering: energi, madspild og emballage. Projektet forventes også at levere bevispunkter, der administreres af IDRN sammen med SEGES Innovation, for at guide den grønne transformation af mejeriindustrien i Bangladesh.

Bangladesh, som har en befolkning på ca. 175 mio. mennesker, producerer årligt 10,2 millioner tons mælk gennem 1,6 millioner gårde over hele landet med et gennemsnitligt udbytte på 4,8 liter om dagen pr. ko. CO2e-udledningen registreres i øjeblikket til 3,52 kg pr. kg mælk. Til sammenligning producerer Arlas 8.000 ejere fra syv forskellige europæiske lande kun 1,08 kg CO2e pr. kg mælk.

Projektet administreres af Solidaridad Network Asia og har PRAN Dairy som den vigtigste kommercielle partner, mens Arla Foods, IDRN-Bangladesh Agricultural University, SEGES Innovation og det danske landbrugs- og fødevareråd alle spiller nøgleroller som støtter.

Citater fra begivenheden:

Ahsan Khan Chowdhury, Formand og administrerende direktør, PRAN-RFL Group:

"Vi er meget glade for at blive betragtet som en af nøglespillerne i projektet. PRAN Dairy samarbejder tæt med mejeribønder i forskellige regioner i Bangladesh for at skabe en bæredygtig og produktiv mejeriværdikæde. Som en del af det bæredygtige mejeriprojekt giver vi træning til mejeribønder for at forbedre produktiviteten og arbejder sammen med dem om foderudnyttelse, foderbalance, dyrs robusthed, håndtering af gødning og effektiv anvendelse af jord."

Selim Reza Hasan, Landedirektør, Solidaridad Network Asia:

"Bangladesh gennemgår en dobbelt graduering. Landet har opnået status som lavindkomstland og er også i gang med at blive gradueret fra U-land til et mellemindkomstland. Bangladeshs velstand kræver fødevaresikkerhed og bæredygtig mad. 'Green Dairy Partnership’-projektet udvikler en forretningsmodel for landmændene og den private sektor for produktion og levering af kvalitetsmælk, der samtidig nedbringer udledningen."

Irene Quist Mortensen, Chef for International Bæredygtighed, Arla Foods:

"Arla Foods er stolte over at have initieret dette projekt, der bygger på vores langvarige engagement i at skabe en mere effektiv og bæredygtig mejeriværdikæde i Bangladesh. At tage ekspertisen inden for mejeridrift, som vores andelshavere har opbygget gennem årtier, og dele den med landmænd over hele verden er en integreret del af vores ambition om at skabe fremtidens mejeri."

Ninna Westphael, Chef for Kvæg, SEGES Innovation:

"Vi kan ikke løse klimaudfordringerne alene. Derfor er SEGES Innovation utroligt glade og stolte over at få muligheden for at dele vores omfattende erfaring med kapacitetsopbygning inden for mejeriproduktion. På den måde kan vi bidrage til at reducere den globale klimapåvirkning af fødevareproduktionen og samtidig forbedre de danske handelsmuligheder med andre lande."

Mathias Sandholt Knauf, Rådgiver, Landbrug & Fødevarer:

"Verdens befolkning forventes at nå 10 milliarder mennesker i 2050. Vi skal lære at producere mere mad og samtidig reducere vores klima- og miljøpåvirkning. Internationalt samarbejde vil være afgørende for at overvinde denne globale udfordring. Derfor er Landbrug & Fødevarer glad for at være en del af dette projekt og stolt af at bidrage med vores kompetencer, viden og erfaringer til at etablere en mere bæredygtig og ressourceeffektiv mejeriværdikæde i Bangladesh."

_______________________________________________________________________________

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8500 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Bjarke Munk Kamstrup
Primær kontaktperson

Bjarke Munk KamstrupPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager

Download Billeder & Videoer