Pressemeddelelse

EU godkender Arlas køb af Allgäuland-Käsereien

EU’s konkurrencemyndigheder har givet grønt lys for Arla Foods’ køb af det sydtyske mejeri Allgäuland-Käsereien.

Direktør for Arlas internationale markeder, Tim Ørting Jørgensen, glæder sig over, at Allgäuland-Käsereien dermed bliver en del af Arla. I september i år , og med godkendelsen fra EU kan overtagelsen træde i kraft 8. november.

Tyskland er et af Arlas kernemarkeder, og målet er at blive et af landets tre største mejerier. I begyndelsen af året blev det første vigtige skridt taget gennem fusionen med nordtyske Hansa-Milch, som producerer friskvarer og smør. Med købet af Allgäuland-Käsereien får Arla også et fodfæste i det sydlige Tyskland.

"Vi ser et stort potentiale i Allgäuland-Käsereiens produktion af ost. Her er tale om fremragende specialoste med internationalt potentiale, og det er derfor, at mejeriet er interessant for Arla Foods. De har nogle produkter, som supplerer de oste, vi allerede har i Arla og blandt andet markedsfører under kvalitetsmærket House of Castello®. Så vi  ser store muligheder for Allgäulands produkter – ikke kun i Tyskland," siger Tim Ørting Jørgensen.

"Lige nu ser vi på, hvordan vi kan samle Arlas tyske organisation og lægge en samlet plan for Arlas fremtid i Tyskland," siger han.

Fakta om Allgäuland-Käsereien
• 1.338 mælkeproducenter
• 4 produktionsanlæg
• 306 ansatte
• Indvejning: 232 mio. kg mælk
• Primært ost og smør, men også friskvareprodukter
• 30 procent medejerskab af valle joint-venturet Milei (70 procent ejes af japansk partner).
• 50 procent af joint venturet, Bergland (50 procent ejes af Bayernland).
• Årlig omsætning: 307,8 mio. euro.
• Læs mere på www.allgaeuland.de

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Bjarke Munk Kamstrup
Primær kontaktperson

Bjarke Munk KamstrupPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager