Arla Foods indgår samarbejde med Starbucks

Læs tid
1 min
Publiceret
21 januar 2010
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Starbucks rykker nu ind på det europæiske marked for iskaffe, og den amerikanske virksomhed har valgt Arla Foods som den strategiske partner, der sammen med datterselskabet Cocio skal producere, markedsføre og distribuere produkterne.

Det er efterhånden svært at finde en storby på denne klode, som ikke har en Starbucks café. Virksomheden bag et af verdens stærkeste brands, Starbucks Corporation, øger nu sine aktiviteter på de europæiske markeder og går aktivt ind i iskaffe-kategorien, som i Europa er et marked med en årlig værdi på ca. 368 millioner Euro.

Starbucks har valgt Arla Foods som den licenspartner, der skal stå for produktionen, markedsføringen og distributionen af drikkeklare iskaffe-produkter til supermarkeder, nærbutikker samt Starbucks’ egne caféer i hele Europa. Baggrunden for valget er, at Arla Foods er et af de største europæiske mejeriselskaber og har en stor adgang til mælk, et bredt distributionsnetværk af nedkølede varer på nøglemarkeder i Europa, samt en virksomhedskultur, der passer godt til Starbucks’ egen kultur.

”Den succes vi har haft med at tilbyde iskaffe-produkter til forbrugere i Nordamerika og Asien understreger kategoriens globale potentiale. Vi er stolte over at kunne indgå et partnerskab med Arla Foods, som skal tilbyde vores premium iskaffe drinks til de europæiske forbrugere,” siger Rich DePencier, vice president i Starbucks Global Consumer Products International.

I Arla Foods er ”flavored milk” (smagstilsat mælk) et forretningsområde, der strategisk ligger hos datterselskabet Cocio Chokolademælk A/S, og derfor bliver det Cocio, der skal drive samarbejdet med Starbucks.

”Vi er stolte over at have indgået denne aftale, som på mange måder er et gennembrud for Cocio på det europæiske marked. Starbucks er et af de stærkeste varemærker i verden, og vi kommer til at arbejde med en produktkategori, der er i vækst og som indeholder meget mælk og en høj grad af værdiforædling. Det er et perfekt match med Cocio’s og Arla’s strategi om at skabe øget værdi af mælken inden for flavored milk området,” siger adm. direktør i Cocio Chokolademælk A/S, Peter Giørtz-Carlsen, som var med til at forhandle aftalen på plads.

Licensproduktionen for Starbucks forventes at blive påbegyndt i løbet af nogle måneder og skal finde sted på hhv. Cocio’s fabrik samt på Arla’s mejeri i Esbjerg. Cocio har for nylig investeret i en udvidelse af produktionskapaciteten, så virksomheden er klar til at øge produktionen.

Produktionsmængden samt nærmere detaljer omkring hvilke produkter, der skal produceres vil blive oplyst på et senere tidspunkt.

Læs mere om Cocio’s forretning og ambitioner her:
http://www.arlafoods.dk/presse/arkiv/cocio-far-ny-adm-direktor/

Læs mere om Starbucks på www.starbucks.com

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663