Pressemeddelelse

Oste til eksamen

 

I dag lancerer Arla to historisk inspirerede oste. Samtidig begynder "Den store smagsprøve", hvor forbrugerne skal stemme om, hvilken af de to oste, der får lov til at blive på markedet som nyt medlem af Riberhus-serien.

Arlas mejerister har ladet sig inspirere af historiebøgerne og lokale arkiver og har kreeret opskrifter på to oste, der nu skal stå deres prøve hos forbrugerne. "Kandidaterne" er:

- Middelalder-osten, som er inspireret af Tybo-osten, hvis rødder går helt tilbage til før 1550, hvor den svenske kardinal Olaus Magnus fra Rom beskriver den som en af "Nordens glæder". Middelalder-osten har en ren og fin ostesmag samt en blød og cremet konsistens.

- 30'er-osten, der er inspireret af "Made-osten", der oprindeligt blev fremstillet på Madebjerggaard Mejeri på Samsø. Osten var så god, at en amerikansk millionøse kom til Samsø for at smage den, efter at hendes hovmester havde serveret osten for hende i New York. 30'er-osten har en fin, nøddekerneagtig karakter.
"Vi glæder os til mødet mellem moderne smagsløg og oste, der er inspireret af datidens opskrifter og håndværk. Vi vil gerne sætte fokus på Danmarks stolte tradition for at fremstille lokale kvalitets-oste. Med afstemningen giver vi forbrugerne indflydelse på sortimentet," siger Mads Thygesen, der er Brand Manager for ost i Arla Foods.

Afstemningen løber over 5 måneder på www.arla.dk, hvor forbrugerne samtidig deltager i konkurrencen om at vinde en gourmetaften for ti personer. De to oste kan findes på hylderne i Bilka, Føtex, samt alle store købmandskæder i hele perioden, og i Coop-butikker i uge 40 og 43.
Se 'Den store Smagsprøve' film

Skrevet af

Arla Pressevagt
Primær kontaktperson

Arla Pressevagt

Kun henvendelser fra pressen.

Bjarke Kamstrup
Primær kontaktperson

Bjarke KamstrupPressechef

Jonas Barfoed
Primær kontaktperson

Jonas BarfoedPressemedarbejder

Susie Munk Jensen
Primær kontaktperson

Susie Munk Jensen PR & Communication Manager