​Arla forpligter sig til at investerere i Nigerias mejeriproduktion

Læs tid
1 min
​Arla forpligter sig til at investerere i Nigerias mejeriproduktion
Publiceret
24 februar 2016
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla har nu officielt forpligtet sig til at investere i Nigerias lokale mejeriproduktion og til at dele viden om landbrugsmetoder samt andre aspekter af mælkeproduktion, som vil forbedre den lokale produktion af rå mælk og dets kvalitet. Formålet er at bidrage til bæredygtig udvikling i mejerisektoren og vækst i Nigeria.

Forpligtelsen blev formelt afgivet, da Arlas direktør for det regionale kontor i Afrika syd for Sahara, Steen Hadsbjerg, underskrev en hensigtserklæring tirsdag under et besøg af en dansk erhvervsdelegation, som var arrangeret af det danske udenrigsministerium. Hensigtserklæringen blev derefter præsenteret for Nigerias landbrugsminister, som inviterede til yderligere dialog med Arla.

"For at Arla skal have en succesfuld virksomhed i Nigeria på lang sigt, er det vigtigt, at vi engagerer os i udviklingen af den lokale mejeriproduktion. Den nigerianske regering ser meget positivt på de virksomheder, der forpligter sig til at tage et lokalt ansvar og bidrager til at skabe en bedre balance mellem importerede og lokalt producerede mejeriprodukter på markedet," siger Steen Hadsbjerg.

Han er i øjeblikket i en detaljeret dialog med en lokal mejerivirksomhed i Nigeria, og Arla forventer at kunne offentliggøre yderligere detaljer i den nærmeste fremtid.

Hensigtserklæringen er det naturlige næste skridt for Arla, der har engageret sig i The Milky Way to Development - en alliance ledet af den humanitære organisation CARE, der har til formål at bidrage til udviklingen af et socialt, miljømæssigt og økonomisk bæredygtigt marked for mælk i Vestafrika.

I 2015 Arla lavede en omfattende undersøgelse i Nigeria for at vurdere, hvordan mejeriselskabets stigende aktiviteter i Nigeria påvirker den lokale mejerisektor, og om det har nogle negative virkninger på de lokale landmænds menneskerettigheder. Arla konkluderede i rapporten, at mejerisektoren i Nigeria lider af en række barrierer, og at Arla’s tilstedeværelse vil være forbundet til en fortsat underudvikling af den nigerianske mejerisektoren anskuet i et bredere perspektiv. For at afbøde potentielle negative virkninger på længere sigt, har Arla besluttet at engagere sig i udviklingen af den lokale mejeribranche.

I sin Strategi 2020 forventer Arla at tredoble sin omsætning fra forbrugerprodukter i Afrika syd for Sahara inden 2020 (den største vækst forventes at komme i Nigeria og Vestafrika).

Du kan læse mere om Arlas arbejde med at sikre en ansvarlig, langsigtet vækst på www.arla.com/company/responsibility/

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663