Nu også let- og sødmælk fra køer på græs

Læs tid
1 min
Publiceret
07 maj 2009
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Danske forbrugere får fra og med denne uge mulighed for at vælge to nye mælke-typer af mærket Arla Lærkevang®. Mælken kommer fra gårde, hvor køerne græs-ser om sommeren og får græsfodring/foder om vinteren.

Med de to nye mælketyper får danske forbrugere adgang til et fuldt sortiment, dvs. både skummet-, let-, mini-, og sødmælk, af mærket Arla Lærkevang®. Mælken udmærker sig ved, at køerne, som leverer mælken til produktserien, fodres med en væsentlig andel af græs både sommer og vinter.

"Det ligger i tidens ånd, at råvarerne skal være så naturlige som muligt. For mange for-brugere har det desuden stor betydning, at drikkemælken kommer fra køer, der går på græs," siger marketingdirektør Jesper Friis, Arla Foods.
"Vi har udviklet Lærkevang®-konceptet med fokus på, at køerne græsser ude om som-meren og får en højere andel af græs i foderet om vinteren. Græs vil både sommer og vinter udgøre mindst 25% af køernes foder,” siger Jesper Friis.

Mere græs
Det er 263 danske mælkeproducenter, som leverer Lærkevang®-mælken. Alle opfylder kravene om, at køerne får en væsentlig mængde græs i deres foder - om sommeren via afgræsningen på marken og om vinteren via græsfodring i stalden. Mælken køres dag-ligt fra gårdene til mejerierne, hvor den tappes om natten og leveres til de første butikker om morgenen.

Fodersammensætningen i Lærkevang®-konceptet er inspireret af forskning på Det Jord-brugsvidenskablige Fakultet i Foulum. Her har forskerne konstateret, at det påvirker mælkens fedtsyresammensætning i gunstig retning, når køerne får mere kløver/græs i foderet.

Tæt på naturen
Lærkevang®-serien er en af spydspidserne i Arlas arbejde med at bringe danske forbru-gere endnu ’Tættere på naturenTM’. Derfor bærer hele Lærkevang®-serien nu Arlas nye grønne virksomhedslogo.
Den nye rettesnor ’Tættere på naturenTM’ blev lanceret i november 2008, og i Arla arbej-des der for på sigt at kunne tilbyde forbrugere flere nye mejeriprodukter, som er udviklet med det naturlige og oprindelige som inspiration.

Lærkevang®-konceptet erstatter Arla Ekspres mælken og sælges til samme pris.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663