Hårde tider forude for Arla Foods

Læs tid
2 min
Publiceret
10 marts 2004
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Vigende salg på hjemmemarkederne, skærpet konkurrence og fald i indtjeningen på eksportmarkederne. Disse forhold er baggrunden for, at Arla Foods’ ledelse nu signalerer et kraftigere fald i mælkeprisen end tidligere.

”Det bliver ikke nok med den sænkning på fire øre i acontoprisen, som vi har budgetteret med. Det kan blive nødvendigt at sænke med det dobbelte”, sagde adm. direktør Åke Modig på Arla Foods’ repræsentantskabsmøde i sidste uge i Århus.

Åke Modig kom med disse barske udmeldinger i sin første beretning til Arla Foods’ repræsentantskab som adm. direktør. Der er hårdt pres på de tre områder, som Arla Foods’ indtjening hviler på: hjemmemarkederne i Sverige og Danmark, eksporten af ost og smør til Europa og resten af verden, samt afsætningen af forædlet mælkepulver.

Aktiviteterne i England er dog et lyspunkt. Økonomien er stærk i det nye selskab, der har fået en god start. Desuden er selskabets børskurs steget lige siden fusionen.

På hjemmemarkederne i Danmark og Sverige taber Arla til gengæld markedsandele.

”Situationen er overordentlig svær for os”, sagde Åke Modig.

”Vi taber markedsandele til de udenlandske produkter, og samtidig presser udviklingen inden for discountsektoren priserne på vores mærkevarer. Der er heller ikke noget håb om vækst i volumen i totalmarkedet. Og situationen er den samme i hele Europa”.
Adm. direktør Åke Modig kom med barske budskaber fra talerstolen, da han i sidste uge fremlagde beretning for Arla Foods' repræsentantskab. Foto: Jörgen Larsson Lindström.

Svær balancegang
I Danmark har Arla Foods været ramt af den hidsige mediestorm i efteråret. Den har blandt andet ført til, at de danske forbrugeres tillid til virksomheden er faldet. Ligeledes har erhvervs- og økonomiminister Bendt Bendtsen krævet, at Arla Foods skal forkorte opsigelsesfristerne i de økologiske andelshaveres kontrakter, og at virksomheden skal udarbejde et etisk program for hele koncernen.

”Vi bliver nødt til at tage et ansvar for mangfoldigheden i dansk mejeribrug, også selvom det kan være en svær balancegang, når vi på samme tid skal opretholde en fungerende konkurrence på markedet”, sagde Åke Modig.

I Danmark er der lanceret tysk mælk. Her har Arla reageret meget hurtigt og som modtræk lanceret DanMælk, der har tilbageerobret en del af de tabte volumener. På baggrund af de mængdemæssige forandringer inden for konsummælken er der sat et arbejde i gang, som kan få betydning for antallet af tappelinier på konsummejerierne i Danmark og Sverige. Selvom budskabet fra ledelsen er, at Arla bliver spændt hårdt for i årene fremover, er udsigterne ikke kulsorte.

”Der er en stor optimisme i virksomheden. Vi skal tro på fremtiden og investere i fremtiden. For tingene vil blive bedre, og derfor skal vi se fremad”, sagde Åke Modig.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663