Arla Foods i strid modvind
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 05 november 2003
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Arla Foods er de seneste dage blevet kritiseret for at tage for høje priser på mælken og for med sin dominerende stilling at forhindre de små mejerier i at få fodfæste på det danske marked.
“Alle ejere og ansatte i Arla Foods ved, at Arla Foods’ størrelse er nødvendig for at klare sig i den internationale konkurrence. Men vi har måske ikke har været gode nok til at forklare det til vores omverden“, siger Povl Krogsgaard i en kommentar til Nyt i noter.
“Vores verden er international, og det er den også for vores kunder – de store detailhandelskæder – der også arbejder på tværs af landegrænser“.
“Når nogen mener, at Arla Foods skal være mindre, så har man ikke forstået, at vi konkurrerer i en international verden, som Danmark også er en del af.“
Povl Krogsgaard blev tirsdag aften i TV-avisen bedt om at kommentere en anklage om, at Arla har hævet prisen på mælk væsentligt mere end den generelle prisstigning på fødevarer, og at Arla ifølge kritikerne har misbrugt sin altoverskyggende position på mælkemarkedet i Danmark. Ikke for høje priser
Til det sagde koncerndirektør Povl Krogsgaard:
“Vi har ikke for høje priser – og det har Konkurrencestyrelsen heller ikke påpeget – når vi sammenligner os med sammenlignelige virksomheder og lande lige omkring os“.
At de små mejerier ikke får en chance på markedet, er Povl Krogsgaard heller ikke enig i. De skal blot finde deres egne nicher.
“Jeg er overbevist om, at der er gode muligheder for de ca. 35 små mejerier, der er tilbage, men hvis de vælger de kategorier og produkter, hvor vi i forvejen har en stor skalafordel, så får de det svært omkostningsmæssigt. Og det bliver ikke bare os, de får problemer med, det bliver også de store mejerivirksomheder i Holland, Tyskland og Belgien“.
Han understreger samtidig, at en af årsagerne til de små mejeriers vanskeligheder er udviklingen i detailleddet.
“Detailhandlen stiller store krav til service, kvalitet, innovationskraft, leveringsevne osv., og det er svært for en lille leverandør. Og hvis man ikke lykkes med noget, så er det utroligt nemt at sige, at det er den stores skyld“, siger Povl Krogsgaard.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.