Fonterra-samarbejde godkendt

Læs tid
1 min
Publiceret
15 november 2001
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla Foods' samarbejde med det store newzealandske mejeriselskab Fonterra om først og fremmest salg, distribution og markedsføring af de to største smørmærker, Lurpak og Anchor, i England blev onsdag godkendt af den engelske konkurrencestyrelse, Office of Fair Trading.

Det betyder, at arbejdet med at forme det nye fælles danskbaserede joint venture nu også i praksis kan gå i gang. Arla Foods ejer 75 pct. af selskabet, mens Fonterra ejer de sidste 25 pct.

Det bliver herefter Arla Foods' engelske datterselskab, der kommer til at stå for markedsføringen af de to smørprodukter, idet Anchor næsten udelukkende sælges på det engelske marked. Men aftalen omfatter også Arla Foods' engelsk producerede smørmærke, Yorkshire Butter, samt flere af Fonterras produkter, herunder selskabets salg af oste i England.

Ud over afsætningen på det engelske marked omfatter aftalen også salg og markedsføring af Fonterras eksisterende afsætning af disse produkter på hele det europæiske marked. I alt omfatter det nye samarbejde afsætning af 90.000 tons produkter.

Aftalen ventes at træde endeligt i kraft i begyndelsen af det nye kalenderår.

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663