Danone på opkøb i Saudi-Arabien
- Læs tid
- 1 min
- Publiceret
- 15 november 2000
- Kontaktpersoner:
- Skrevet af
Den franske fødevaregigant Danone går nu ind på yoghurt- og konsummælksmarkedet i Saudi-Arabien. Danone indgik i sidste uge aftale med det næststørste saudiske mejeriselskab Al Safi om dannelsen af et fælles selskab, ejet med 50,1 pct. af Danone og 49,9 pct af Al Safi. I det nye selskab kombineres knowhow fra Danone med Al Safis lokale produktion og distributionsnet, og formålet er at satse massivt inden for yoghurt på det købedygtige saudiske marked med over 20 millioner indbyggere. Danone har været til stede i Saudi-Arabien med forskellige af koncernens produkter inden for kiks og vand, men det er første gang, at Danone investerer i yoghurtproduktion i landet.
Direktør for Arla Foods’ datterselskab i Saudi-Arabien, Peter Guldager, forventer ikke, at Danones indtog i Saudi-Arabien umiddelbart får konsekvenser for Arla Foods’ aktiviteter i landet.
“Vores styrke ligger jo på ost og smør, hvor vi blandt andet er markedsleder med Lurpak. Danones tilstedeværelse kan endda være med til at løfte det samlede forbrug af mejeriprodukter”, siger Peter Guldager.
I sidste måned indgik Danone, der har en årlig omsætning tæt på 97 mia. kr., et produktions- og salgssamarbejde med Skånemejerier med det formål at sikre sig en fælles platform for det skandinaviske marked. Den franske fødevaregruppe planlægger ifølge det engelske nyhedsbrev Dairy Industry Newsletter desuden at købe en andel i Kinas største yoghurtmejeri.
Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.