Danskerne får hjælp til at undgå madspild

Læs tid
3 min
Publiceret
07 februar 2012
Kontaktpersoner:
Skrevet af

Arla skruer nu op for indsatsen mod madspild med nye emballager, portionsstørrelser og madplaner fra Karolines Køkken, der skal hjælpe danskerne til at planlægge madlavningen bedre i løbet af ugen.

I bestræbelserne på at bringe forbrugerne Tættere på Naturen har Arla også sat madspild på dagsordenen. Emnet indgår i Arlas globale 2020-miljøstrategi, hvor målet er at hjælpe forbrugerne med at reducere spild af mejeriprodukter med 50 procent.

På det danske marked er Arla en af de 22 virksomheder og organisationer, der har underskrevet ”Charter om mindre madspild”, som Miljøministeriet står bag. Dermed forpligter Arla sig til at arbejde for, at Danmark kommer i første række som et land, der gør en stor indsats mod madspild.

”Vi har valgt at arbejde på at mindske spild af mejeriprodukter, fordi madspild er et komplekst miljømæssigt, moralsk og økonomisk anliggende for samfundet, som vi i fødevareindustrien også skal bidrage med løsninger til,” siger Maja Møller, der er ansvarlig for Arlas dialog og kommunikation med danske forbrugere. Hun står i spidsen for Arlas initiativer for at reducere madspild.

Selv om Arla som mejeriselskab er sat i verden for at sælge så mange mejeriprodukter som muligt, ser Maja Møller ingen konflikt i, at virksomheden også arbejder på at reducere spild. Eksempelvis ved at introducere mindre portionsstørrelser og nye emballagetyper, der er lettere at tømme helt.

”For at vi i Arla kan leve op til vores løfte om at bringe forbrugerne Tættere på naturen, skal vi også sikre, at vi hele tiden arbejder under klar hensyntagen til vores ressourcer, miljøet og naturen,” siger hun.

Madplaner og nanoforskning
Som underskriver af charteret skal Arla gennemføre mindst tre initiativer til at begrænse madspild i Danmark inden udgangen af 2012. En række tiltag er allerede sat i gang:

  • I madplaner fra Arla Karolines Køkken® indgår rester fra de foregående fire dage i den femte opskrift, så råvarerne udnyttes fuldt ud. Madplanerne sendes hver uge til 200.000 brugere og har dermed indflydelse på mange danskeres planlægning af måltider.
  • Til en ny børneyoghurt har Arla valgt at udvikle et bæger, der er 33 procent mindre end sædvanlige yoghurtbægre. Portionsstørrelsen passer dermed bedre til børn, og man undgår madspild.
  • Arla arbejder med forbedring af de eksisterende yoghurt-kartoner og deltager også i et nyt nanoforsknings-projekt, hvor målet er at udvikle nye slip-let emballagefolier, der kan gøre det nemt at tømme en yoghurtkarton helt. I dag går gennemsnitligt syv procent af en liter yoghurt til spilde, fordi det er svært at få den sidste rest ud af kartonen.
  • To saucer fra Arla Karolines Køkken® er i efteråret 2011 lanceret i en mindre portionsstørrelse på 250 ml (i dag 500 ml). Formålet er at reducere madspild i mindre husstande.

Tre informationskampagner i 2012
Seneste initiativ omkring madspild er, at Arla har besluttet at donere 10 kroner til FødevareBanken for hvert solgt eksemplar af en ny Karolines Køkken jubilæumskogebog, der udkommer i maj 2012. FødevareBanken fordeler overskud af mad (fejlmærkede leverancer, varer tæt på sidste salgsdato mm) til organisationer for socialt udsatte. Organisationen er af Arla garanteret et minimumsbeløb på 100.000 kroner.

De allerede igangsatte aktiviteter bakkes i løbet af året op af tre informationskampagner med inspiration og råd til forbrugerne om at mindske madspild. Første kampagne kører i uge 6-10 på Arlas hjemmeside, gennem sociale medier som Facebook og Twitter samt på mælkekartonerne.

"Vigtigt at de største går forrest"
Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som sammen med Arla er medunderskriver på Charter om Mindre Madspild, bifalder - og samarbejder frivilligt med - Arlas nye kampagne:

"Det glæder os meget, når store fødevareproducenter som Arla for alvor gøre en indsats for at mindske madspild. Det være sig i form af at forbedre emballage, søge bedre biogasløsninger og nu med en oplysningskampagne til forbrugere. Det er vigtigt, at de største aktører i branchen går forrest og sætter et godt eksempel," siger Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad.

Arla planlægger endnu flere nye madspilds-initiativer på det danske marked i løbet af 2012. For eksempel vil Kærgården og flere oste blive lanceret i mindre pakninger.

Læs mere på www.arla.dk/madspild

Arla Foods er et internationalt mejeriselskab ejet af 8000 landmænd fra Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Holland. Arla Foods er en af de førende aktører inden for den internationale mejeriverden, med kendte mærker som Arla®, Lurpak®, Puck® og Castello®. Arla Foods fokuserer på at levere mejeriprodukter fra bæredygtigt landbrug og drift, og er også verdens største producent af økologiske mejeriprodukter.

Skrevet af

Arla Pressevagt
Arla Pressevagt Kun henvendelser fra pressen.
Bjarke Munk Kamstrup
Bjarke Munk Kamstrup Pressechef bjaka@arlafoods.com +45 2452 6956
Jonas Barfoed
Jonas Barfoed Pressemedarbejder jbark@arlafoods.com +45 9131 1260
Susie Munk Jensen
Susie Munk Jensen PR & Communication Manager susie.jensen@arlafoods.com +45 24640663